3 שיטות למידה יעילות לסטודנטים שצריכים לקרוא הרבה

תוכן עניינים

כמויות החומר עצומות, המרצה מדבר בקצב מהיר, המבחנים ברמה שונה לגמרי מבית הספר..

אתם כבר מכירים את זה – הרמה של הלימודים בתואר גבוהה מאוד ואתם איכשהוא צריכים להתמודד עם כמויות החומר העצומות שאתם צריכים ללמוד.

המאמר הבא עוסק ב3 שיטות למידה יעילות לסטודנטים שצריכים לקרוא ולזכור בעל פה כמויות עצומות של חומר.

למה השיטות שנדבר עליהן הן שיטות יעילות?

שיטות למידה יעילות הן שיטות אקטיביות שמאלצות את הלומד לחשוב ולהפעיל את הראש בזמן הלמידה.

לעומת זאת שיטות למידה פאסיביות (כמו קריאה ומרקורים) לא מאלצות להפעיל את המחשבה ולכן נחשבות פחות טובות (לפי מחקרים).

השיטות שמיד נפרט עליהן הן שיטות אקטיביות שייאלצו אתכם לחשוב ולהיזכר בחומר, ובעצם לעשות את מה שתצטרכו לעשות במבחן – לענות על שאלות ולהיזכר אקטיבית במה שלמדתם. קשה באימונים – קל בקרב.

שיטה מספר 1 – למידה עם כרטיסיות

זו השיטה המוצלחת ביותר (לפי הניסיון שלי).

בשיטת הכרטיסיות יהיה עליכם לכתוב כרטיסיות כאשר מצד אחד של הכרטיסיה תופיע שאלה על החומר ובצד השני תשובה.

אתם כמובן יכולים לעשות את זה בצורה פיזית, אבל עדיף לעשות את זה בתוכנת מחשב בצורה מסודרת.

לאחר מכן בזמן הלמידה למבחן כל מה שתצטרכו לעשות הוא לקרוא את השאלות שכתבתם ולנסות ולהיזכר בתשובות שלהן.

אם זכרתם? – נהדר, תוכלו להתקדם לכרטיסיה הבאה.

לא זכרתם? – לא קרה כלום, קראו את התשובה והעמיקו בה. שימו את הכרטיסיה בצד וחזרו אליה לאחר מספר דקות ונסו לענות על השאלה מחדש.

בסופו של דבר תצטרכו להגיע למצב שבו יש ערימת כרטיסיות שלמדתם ואתם יודעים לענות על כל השאלות שלהן.

שיטה מספר 2 – למידה אקטיבית עם חברים

בעצם ניתן לקחת כל שיטת למידה ולהפוך אותה לאקטיבית.

כשלומדים עם חברים אפשר לעשות את זה בכל מיני דרכים. למשל אחת מהדרכים היא קריאה משותפת של החומר. כפי שכבר הבנתם קריאה היא שיטה פאסיבית שלא מאלצת את המוח לחשוב – ולכן גם כשקוראים עם חברים הדבר לא שונה.

תוכלו ללמוד עם חברים בצורה אקטיבית בכל מיני שיטות, למשל:

חבר אחד שואל שאלות על החומר וחבר שני מנסה להיזכר בחומר ולענות על השאלות. מומלץ שהחבר שעונה יענה על נושאים שהוא מתקשה איתם, כדי שיוכל להפיק את המירב, ודווקא זה ששואל, שישאל על נושאים שהוא חזק בהם – שיוכל להסביר לחבר המתקשה את ההיגיון מאחורי הדברים.

שיטה מספר 3 – קריאה אקטיבית

למרות שטענו ממש לפני כמה פסקאות שקריאה היא שיטת למידה פאסיבית, ניתן גם להפוך אותה לשיטת למידה אקטיבית.

רוב האנשים לומדים למבחן על ידי קריאה של הסיכום בלבד. זו כמובן דרך פאסיבית שלא מפעילה את הראש.

ניתן לקרוא בצורה אקטיבית כאשר מבצעים עצירה מדי כמה שורות / פסקאות ושואלים את עצמנו:

“מה קראתי כרגע?” “האם אני זוכר את התהליך/ המנגנון/ ההסבר שהיה כתוב כאן?” “האם אני יודע להסביר את זה בעצמי למישהו שלא מכיר את החומר?

למעשה, דרך נהדרת היא לשים את הסיכום פיזית בצד, ולנסות להסביר את החומר שקראנו מחדש למישהו אחר. אם הצלחנו – נהדר, סימן שהבנו את מה שקראנו ואנחנו אכן זוכרים. אם לא – ניתן לחזור לסיכום ולוודא את מה שהיה לנו חסר.

לסיכום

שיטות למידה יעילות יכולות לעזור לסטודנטים רבים לזכור חומר רב יותר, תוך קיצור זמן הלמידה.

הקפידו ללמוד בשיטות שיפעילו את הראש ויגרמו לכם לחשוב ולהיזכר בחומר הנלמד – למשל למידה באמצעות כרטיסיות, למידה אקטיבית עם חברים או קריאה אקטיבית של החומר.

בהצלחה בלימודים!

הדרכה בחינם:

למה שיטות למידה קלאסיות לא יעילות?

ומה אפשר לעשות עם זה?

מלאו את הפרטים ומיד תעברו לעמוד ההדרכה