למה קריאה היא שיטת לימוד לא יעילה (ומה ניתן לעשות עם זה)

תוכן עניינים

אחת משיטות הלמידה הנפוצות ביותר בקרב סטודנטים ותלמידים היא קריאה של החומר.

למרות ששיטת הלמידה הזו מרגישה אינטואיטיבית, היא נחשבת שיטה לא יעילה אם המטרה שלנו היא לזכור את החומר הנלמד לאורך זמן.

במאמר הזה נסביר מדוע שיטת הקריאה בדרך כלל מביאה תועלת נמוכה, מה ניתן לעשות עם זה, ונציע גם מספר שיטות למידה אלטרנטיביות ויעילות יותר.

דיסקליימר

המאמר הזה מדבר על קריאה כשיטת לימוד לחזרה על החומר הנלמד, למשל לקראת מבחן, כאשר המטרה היא הבנה עמוקה של החומר וזיכרון שלו לטווח רחוק. קריאה יכולה להיות נהדרת כדי ללמוד מידע חדש בפעם הראשונה וכדי להבין קונספטים מסובכים או פשוטים. אנו ממש לא נגד קריאה (ובמיוחד לא קריאת ספרים מכל סוג) אלא פשוט חושבים שיש שיטות עדיפות יותר כאשר סטודנטים/ תלמידים מנסים ללמוד למבחן.

אשליית ההבנה

שיטת הקריאה נפוצה כל כך כי היא נותנת לנו תחושה מיידית של הבנה. אנחנו קוראים וחושבים שאנחנו מבינים את מה שקראנו, גם אם זה לא תמיד באמת כך.

כדי להבין את האשליה הזו לעומק ניתן להסתכל עליה מ2 זוויות:

היכרות מול הבנה – קריאה מחדש של החומר נותנת לנו את התחושה שאנחנו מכירים את המידע הכתוב, אבל זה לא בהכרח אומר שאנחנו מבינים אותו. למשל יכול להיות שנראה מילים שמתארות מושגים מסובכים והם יהיו מוכרים לנו מהשיעור עם המורה, ולכן נרגיש כאילו אנחנו כבר יודעים את המידע הזה, אבל בעצם אנחנו לא מבינים אותו לעומק. לרוב, בזמן זה, אם נידרש להסביר את המושגים המורכבים הללו בעצמינו – לא נוכל לעשות זאת מבלי להסתכל בחזרה במידע שקראנו כרגע. וגם במקרה הטוב שבו נוכל להסביר את המושגים הללו – פעמים רבות לא נוכל לבצע הטעמה שלהם כלפי קונספטים אחרים ולקשר אותם למידע אחר שלמדנו בנושא דומה.

היכרות מול זיכרון – מה שקריאה מחדש כן עושה היא שיפור יכולת ההיכרות שלנו עם המידע, היכולת שלנו לזהות את המידע הנחוץ לנו מתוך הטקסט הכתוב. אך לרוב זה לא מה שנדרש מאיתנו במבחן (אלא אם המבחן הוא עם חומר פתוח) – לרוב מה שנדרש מאיתנו במבחן זה לזכור את החומר הכתוב בעל פה ו”לשלוף” אותו מהראש. לקריאה יש תרומה מועטה (אם בכלל) ליכולת השליפה. למידה אפקטיבית תדרוש מאיתנו את מה שנדרש מאיתנו במבחן – לשלוף את החומר.

למה לא מומלץ לקרוא מהר יותר

לא פעם נתקלנו בסרטונים של אנשים המציעים ללמוד שיטה בה הם קוראים מהר פי X וככה מספיקים הרבה יותר.

כמו שכבר הבנתם, גם כאן הנזק עצום והתועלת מועטה ביותר.

קריאה מהירה היא האשליה המושלמת – גורמת לכם לחשוב שאתם מספיקים הרבה, מבינים את החומר, לומדים המון..

אבל בעצם בדרך כלל התוצאה היא מעבר דליל ביותר על החומר הנלמד עם מעט מאוד הבנה ומעט מאוד למידה אקטיבית. קריאה מהירה נהיית בעייתית יותר ככל שהחומר נהיה מסובך יותר ויש יותר פרטים קטנים לזכור או קונספטים מסובכים להבין.

ככל שאתם קוראים מהר יותר כך אתם לומדים פחות!

חוסר היעילות של שיטת הקריאה

בשל הסיבות שהזכרנו בפסקאות הקודמות, קריאה נחשבת שיטה לא יעילה. היא צורכת משאבים אדירים (זמן רב וכן מאמץ וריכוז) והאפקט שלה הוא די קטן.

פעולת הקריאה היא פעולה יחסית אקטיבית שניתן לעשות גם “על אוטומט” ולכן אנשים עוצרים את עצמם מדי פעם תוך כדי קריאה ומבינים שהם לא באמת מבינים מה הם קראו במשפטים/ פסקאות האחרונות.

כדי ששיטת למידה תהיה אפקטיבית היא צריכה להיות אקטיבית – לגרום לנו לחשוב, להפעיל את הראש, לנסות להיזכר בחומר שלמדנו ולנסות לחבר בין פיסות מידע קיימות ולהשליך אותן אחת על גבי השנייה.

ככל ששיטת הלמידה תהיה יותר אקטיבית כך היא תהיה יותר יעילה!

שיטות למידה אקטיביות

אם אתם רוצים ללמוד שיטות למידה יעילות וטובות יותר מאשר קריאה, תוכלו לנסות את השיטות הבאות:

הפכו להיות המורה – אחת השיטות הכי טובות כדי לוודא הבנה היא להפוך להיות המורה ולהסביר את החומר במילים שלכם למישהו אחר. תוכלו לעשות את זה ביחד עם חברים או אפילו לבד. חשוב להגיד את ההסבר בקול ובביטחון כי כך הדברים נתפסים במציאות בצורה משמעותית יותר. במידה ואתם טועים – לא נורא, חוזרים לחומר ולומדים מחדש. לאט לאט אפשר לתקן את הטעויות ולנסות להבין את החומר לעומק.

למידה עם שאלות – גם כאן תוכלו ללמוד עם חברים או לבד. נסו לשאול את עצמכם/ את חבריכם שאלות על החומר הנלמד. מגוון השאלות הוא אינסופי החל משאלות זיכרון פשוטות ועד לשאלות הבנה עמוקות. שאילת השאלות והניסיון למענה בעצם מגרים את יכולת השליפה – היכולת שאנחנו נדרשים לה במבחנים, ולכן זה יכול לעבוד מעולה.

למידה עם כרטיסיות – בצורה זו ניתן לכתוב מראש שאלות ותשובות על דפי נייר / בתוכנת מחשב ללמידת כרטיסיות, וכך לחזור על השאלות ולנסות לענות עליהן בזמן הלמידה. כך תוכלו לחזור על כמויות חומר אדירות בזמן קצר יחסית ולזכור הרבה יותר טוב.

לסיכום

לצערנו, אחת השיטות המרכזיות שבה סטודנטים ותלמידים רבים בעולם לומדים ומשתמשים על בסיס יום יומי היא שיטת הקריאה.

שיטת הקריאה אומנם טובה להבנה ראשונית של החומר וללמידת חומר חדש, וכמובן שאנו ממליצים לקרוא כמה שיותר כדי ללמוד דברים חדשים, אך היא אינה שיטה מוצלחת לחזרה על חומר ולזיכרון והבנה שלו לטווח רחוק.

אז אם יש לפניכם מבחן / אתם מנסים לזכור או לשנן חומר לטווח רחוק – התרחקו משיטת הקריאה ועברו ללמוד בשיטות אקטיביות.

הדרכה בחינם:

למה שיטות למידה קלאסיות לא יעילות?

ומה אפשר לעשות עם זה?

מלאו את הפרטים ומיד תעברו לעמוד ההדרכה